
Πρωτοπρεσβύτερου Πέτρου Σιντορεάκ
Εἶναι γνωστό ὅτι ὁ κάθε Ἅγιος ἀνήκει σ᾿ ὁλόκληρη τήν τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησία, ἀνεξάρτητα ἀπό τόν τόπο πού γεννήθηκε ἤ καί δραστηριοποιήθηκε. Μπορεῖ ἕνας Ἅγιος νά μήν εἶναι καί τόσο γνωστός κάπου. Αὐτό δέν σημαίνει ὅτι δέν εὐλογεῖ καί δέν προστατεύει τούς πιστούς ἐκείνου τοῦ τόπου. Πολλές φορές ἐμφανίζεται καί κάνει θαύματα ἐκεῖ, ἀποκαλύπτοντας στοιχεῖα ἀπό τή ζωή του γιά τήν πνευματική ἐνίσχυση τοῦ εὑρύτερου κοινοῦ. Εἶναι ὅμως πολύ πιό αἰσθητή ἡ παρουσία τοῦ Ἁγίου στά μέρη πού εὐλογήθηκαν ἀπό τό πέρασμά του ἐν ζωῇ ἤ ἀπό τό πέρασμα τῶν Λειψάνων του, μετά τήν κοίμηση Αὐτοῦ.
Μία τέτοια περίπτωση εἶναι τῆς Ὁσίας Παρασκευῆς τῆς Ἐπιβατηνῆς. Ἀπό τόν Βίο της βλέπουμε ὅτι ὅταν ζοῦσε διέσχισε τήν χριστιανική γῆ ἀπό τήν Ἀνατολική Θράκη μέχρι τούς Ἁγίους Τόπους, καί μετά τόν θάνατο εὐλόγησε τά Βαλκάνια διά μέσου τῶν Λειψάνων Αὐτῆς. Γι᾿ αὐτό, θεωρῶ ὅτι μπορεῖ εὐστόχως νά ὀνομαστῆ «Ὁσία Παρασκευή τῶν Βαλκανίων».
Ἡ Ὁσία Παρασκευή ἡ Ἐπιβατηνή (14 Ὀκτωβρίου) γεννήθηκε στούς Ἐπιβάτες Ἀνατολικῆς Θράκης (σημερινή Selimpasa), περίπου 40 χλμ. δυτικά τῆς Κωνσταντινουπόλεως, στήν θάλασσα τοῦ Μαρμαρᾶ. Γνωρίζουμε ἀκόμα δύο ὀνόματα ἀπό τήν οἰκογένειά της. Ὁ πατέρας της λεγόταν Νικήτας. Ὁ ἀδελφός της Εὐθύμιος ἔγινε Ἐπίσκοπος Μαδύτου. Γιά τήν χρονολογία γεννήσεως οἱ ἀπόψεις διαφέρουν. Τοποθετεῖται ἀπό τίς ἀρχές τοῦ 10ου αἰῶνος μέχρι τό πρῶτο μισό τοῦ 12ου αἰῶνος.