Η ΚΟΡΗ ΤΗΣ ΡΟΥΜΕΛΗΣ (ποίημα Γ. Δροσίνη)- όταν οι γυναίκες πολεμούσαν σαν άντρες…

ένα ποίημα που “ανακάλυψα” στο βιβλίο “Γυναίκες του ΄21” της Κ. Ξηραδάκη και με συγκίνησε βαθειά…τότε που οι γυναίκες πολεμούσαν ανάμεσα στους άντρες και με απίστευτη αντρεία…τότε που η τιμή ήταν μέγιστη αξία….

το αναδημοσιεύω με την ευχή να μας προβληματίσει -διαβάστε το , κάτι έχει να μας πει…

η μάχη της Ακρόπολης

.

Πενήντα παλληκάρια ένα κι ένα

που λες θεριά μανάδες τα γεννάνε

Σ’ τη ράχη του βουνού ταμπουρωμένα

Με πεντακόσους Τούρκους πολεμάνε.

.

Πρώτο τ’ ολόξανθο μας παλληκάρι 

όλο φωτιά πηδά μέσ’ στα κοτρώνια

παίζει στο χέρι το σπαθί με χάρη

κι όπου χτυπά, χτυπά με καταφρόνια.

.

Μα είναι μαύρη η μοίρα του γραμμένη

κάποιος αράπης φεύγοντας γυρνά

κι η ντουφέκια του σαν φαρμακωμένη

τα στήθη του παλληκαριού περνά.

.

Ολόχλωμο σωριάστηκε στο χώμα…

Τ’ αδέλφια του όλα σκύφτουν στην πληγή

Μ’ αυτό σιγά τα διώχνει κι απ’ το στόμα

βγαίνει γλυκιά σβυσμένη η φωνή του:

.

Της Ρούμελης την κόρη λαβωμένη

Ας μην αγγίζει χέρι αντρικό

Έζησ’ ως τώρα κόρη και πεθαίνει

με στήθος και κορμί παρθενικό.

«Εστία» της 28/3/1882.

.

το διαβάσαμε στο βιβλίο της Κούλας Ξηρακάκη: “Γυναίκες στο ΄21, Προσφορές, ηρωισμοί και θυσίες”, των εκδόσεων Εστίας (εξαντλημένο)

.

Ζωγραφικός πίνακας: Nicolas Louis Francois Gosse: Η μάχη της Ακρόπολης (1827). Λάδι σε μουσαμά.

Η νεαρή όμορφη γυναίκα είναι η Ασήμω Λιδωρίκη, γυναίκα του φρούραρχου της Ακρόπολης, Γιάννη Γκούρα. Η σκηνή, μετά το θάνατο του Γκούρα: η Ασήμω παίρνει ενεργά μέρος στην άμυνα της Ακρόπολης. Ο Gosse την τοποθετεί ανάμεσα σε αρχαίους κίονες  και τη βάζει να κρατάει γυμνό γιαταγάνι, να είναι τραυματισμένη στο αριστερό χέρι και να πατάει το οθωμανικό μπαϊράκι. (από panosz)

σχόλιο: αναρτούμε τον συγκεκριμένο πίνακα, όχι λόγω συσχετισμού με το ποίημα- καθώς δεν υπάρχει- αλλά γιατί είναι ένας από τους άγνωστους  αλλά πολύ αξιόλογους πίνακες που αναφέρονται στην δράση των Ελληνίδων στο 1821.

.

αντιγραφή και επιμέλεια ανάρτησης: ιστολογιο “Αντέχουμε…”

.

 

Σχολιάστε